Visar inlägg med etikett Lucia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lucia. Visa alla inlägg

onsdag 14 december 2011

Julkalender 2011; Lucka 13

Igår kväll fungerade inte internet uppkopplingen som den ska. Så därför kom det inte någon Lucka 13 igår - utan den kommer nu istället.


Dagen startade med att Gärdesskolans Lucia med följe kom till arbetsplatsen.
Här ser ni ett kort taget på julgranen med min mobil.
De traditionsenliga Luciasångerna sjöngs. Och det var Lussekatter, pepparkakor och glögg som sig bör...
Tack Gärdesskolans Luciatåg!


Några artiklar väckte mitt intresse som behandlade hur jämställt är egentligen vårt Luciafirande...?  Kan även pojkar få vara Lucia...? Eller är det förbehållet endast ett kön...?
I denna DN-artikel "Skolor stoppar manliga lucior" kan man läsa...;

Att vara man – och Lucia – ligger i tiden. Men trots stort intresse är frågan ännu kontroversiell. På flera håll har skolor beslutat att sätta stopp för manliga ljusbärare.
I Östratornskolan i Lund röstar samtliga nior av tradition fram säsongens Lucia. I år restes frågan om killar fick ställa upp, varpå saken diskuterades i elevrådet – som efter ett demokratiskt beslut sade ja.
Naturligtvis får vem som helst ställa upp i omröstningen.
Sepehr Gharanfoli tillkännagav sålunda sin kandidatur – och vann.
– Grejen är den att jag fick flest röster. Och jag ska ta det seriöst, säger han till DN.se.
Om det nu blir så att han får iklä sig den vita särken och bära ljuskronan på huvudet, vill säga. Att en manlig Lucia ska leda tåget har nämligen väckt känslor, inte minst bland en del föräldrar.
Då rektorn mottagit samtal – oklart hur många – från besvikna målsmän sade hon att det nog ändå inte var okej att Sepehr skulle ha huvudrollen.
– Där hade jag gått runt i flera dagar och haft förhoppningar. Jag skulle köpa kläder och så, säger han.
Eleverna protesterade: de samlade in namnunderskrifter och samtalade med både rektorn och musikläraren. Och de lyfte det tyngsta argumentet av dem alla:
– I vår skola talas det mycket om elevinflytande. Då är det inte rätt att man går emot elevrådets beslut bara för att några föräldrar ringer in och klagar, säger Sepehr Gharanfoli.I en annan Lundaskola, Flygelskolan, vill Loke Båtshake bli Lucia men har fått blankt nej. Också här hänvisas till tradition.
– Jag kan inte komma på någonting annat i skolan där killar och tjejer väljs till något på grund av kön, har Loke kommenterat saken i Sydsvenska Dagbladet, vars läsare nu kräver en ”lex Loke”.
Ett första intryck är att de flesta elever ställer sig positiva till manliga lucior. Ofta är det pedagoger eller föräldrar som protesterar.
Till Sydsvenskan säger Marianne Gustavsson, lärare på Järnåkraskolan, att bara tjejer bör få bära ljuskronan:
– Originalet, om man ska följa det, var ju en kvinna. Jag tycker inte att det är diskriminerande att killar inte får bli Lucia.
Sepehr Gharanfoli är noga med att påpeka att han respekterar traditionen; han tycker att högtiden ska firas på ett respektfullt sätt. Samtidigt har han svårt att acceptera frågan om kön.
– Grejen är den att någon gång så måste det bli en man. Om jag gör det här nu, då blir det lättare för dem som går i åttan att få en kille som Lucia nästa år.
Så försöker han förklara varför frågan om manligt och kvinnligt faktiskt är oviktig:
– Ingen hade protesterat om en tjej hade spelat Jesus i ett julspel för att hedra honom. Ingen kille hade sagt något; alla hade bara accepterat det.
Att en man ikläder sig en traditionell kvinnoroll är sålunda mer kontroversiellt än motsatsen. Varför kan Sepehr inte förstå.
– Det är svårt. Jag vet inte varför det är så. Det beror väl på vad vi bryr oss om, säger han.
På Killebäckskolan i Södra Sandby har man till exempel valt att lösa frågan genom att ha två lucior – en kille och en tjej.
– Alla som ville vara med i Luciatåget samlades och ganska direkt enades vi om att göra något som stack ut. Det är elevernas tåg så det är klart att de ska få vara med och påverka hur det ska se ut, säger musikläraren Christoffer Holmberg till Sydsvenskan.
I en artikel på Newsmill diskuterar Jenny Sonesson dessa frågor,  Låt även pojkar vara Lucia.
Att kvinnor idag kan bära byxor och bli präster upprör få. Men att män eller pojkar iklär sig kvinnoroller eller använder attribut som uppfattas som feminina oroar, skriver hon.
Istället för att känna sig hotade av pojkar som vill vara Lucia kan Sveriges rektorer och lärare se det som ett gyllene tillfälle att diskutera vårt dynamiska kulturarv och på ett handfast sätt visa att det inte är farligt att trånga könsroller vidgas. Skolan är en viktig arena för att utmana oreflekterade föreställningar om kön och kultur. Luciafirandet är en mångkulturell mix och ett fantastiskt bevis på hur traditioner formas och omformas.
Vidare ur artikeln...;
2008 slogs elevrådet på Lillerudsgymnasiet i Karlstad för att även manliga elever kunde vara luciakandidater och nominerade en pojke. Han trakasserades i mejl och på internetforum, kallades "idiot" och "pervers". Den unge mannen avsa sig därför kandidaturen, rapporterade Nya Wermlands-Tidningen.
Lucia är idag en positiv ljusgestalt som bär löfte om hopp i en mörk tid. Varför ska rektorer och lärare förbjuda pojkar att iklä sig en sådan roll? Det handlar inte om att radera könsroller utan om att vidga perspektiv.
Intressanta frågeställningar. Vad tycker Du....?
Nåväl. om nu internetet funkar i morgon så säger jag...;
Vi höres i môra...// Bo
p.s. Ojdå! Detta var inte helt korrekt! Jag måste ju skriva ett inlägg till idag - Lucka 14! :-)

måndag 12 december 2011

Julkalender 2011: Lucka 12

12 december är också Lucka 12. Vi har tidsmässigt kommit halvvägs till Julafton.
I ett visst mått av fantasilöshet kollar jag på Wikipedia (sv) vad som står att läsa om 12 december. 
Det är Kenyas nationaldag; 12 december 1963 blev de självständiga från Britterna efter ett av de blodigaste upproren i den nyare kolonialtidens historia, Mau-Mau-upproren. Mau-Mau-rörelsen var en gerillarörelse i Kenya mellan 1952 och 1960. Merparten av Mau-Mau utgjordes av medlemmar av Kiküyü-stammen. Mau-Maus främsta mål var att överta den kenyanska mark som koloniserats av de vita nybyggarna.
Tiotusentals människor, varav 26 vita bosättare, dog i upproret, som å ena sidan slutade i brittisk militär seger, men å andra sidan ledde till Kenyas självständighet, då blodbadet blev avgörande för att vända hemmaopinionen i Europa mot kolonisationen i Östafrika.



12 december är också Luciadagsafton; är dagen/kvällen som det traditionsenligt hålls Luciavaka i Sverige.
Faktum är att jag har aldrig använt uttrycket Luciavaka - det var nytt för mig. Däremot brukade det vara vad vi kallar för Lussebal på Sporthallen i Arvika i ungdomens dagar. Det var nog uttrycket Lussebal som var synonymt med Luciavaka :-) I vilket fall som helst brukade det vara hejdundradens roligt :-) 
Men jag vakade inte in Luciamorgonen 13 december - det blev alltid någon timmes sömn fram på småtimmarna.


Och nu ska jag också snart sova - ska nämligen upp tämligen tidigt och vara med på ett Luciafirande. Har hunnit med ett avkopplande bastubad på simhallen i Arvika också.


Vi höres i môra...// Bo
Natten går tunga fjät runt gård och stuva
kring jord som sol'n förgät skuggorna ruva
||:Då i vårt mörka hus stiger med tända ljus
Sankta Lucia, Sankta Lucia .||

Natten var stor och stum, nu hör det svingar
i alla tysta rum, sus som av vingar
||:Se på vår tröskel står vitklädd med ljus i hår
Sankta Lucia, Sankta Lucia :||

Mörkret skall flykta snart ur jordens dalar
så hon ett underbart ord till oss talar
||:Dagen skall åter ny stiga ur rosig sky
Sankta Lucia, Sankta Lucia :||