"Har försökt komma fram på telefon till Kirurgmottagningen i Arvika i fredags 29 april, och idag 2 maj. Det verkar helt omöjligt. Mitt enkla ärende är att jag vill försöka omboka en tid 5 maj.
Efter tre alternativ att välja på i telesvaret, inget som passar in på mig, säger rösten; "eller vänta kvar kopplas du vidare". Efter en stund säger rösten igen; "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare".
Jag gör så ett antal gånger inom stipulerad mottagningstid 8:30 - 9:30. Samma visa igen. Man får inte ens plats i telefonkön. Försökte med några genvägar via växeln - samma visa igen. Försöker med ett annat nummer, kommer då till akuten där en trevlig stämma svarar att det brukar vara svårt att komma fram på kirurgen. Du får prova i morgon. Visst, i fredags var det också; "prova till måndag".
Är det så svårt att få denna form av "icke tillgänglighet" att fungera bättre...? Vore intressant att få höra Landstingsledningen i Värmlands svar på detta. Förstår Ni den frustration man känner...? För Ni kan väl inte vara nöjda med det som jag beskriver, eller...?"
Jag lade upp blogginägget på några Facebookvänners sidor med kopplingar till Landstinget som förtroendevalda. Skickade dessutom blogginlägget till samtliga nio (9) Landstingsråden. Vilka de är ser du på länken här.
Fick svar från Roland Krantz, ordförande i Landstingsrevisionen, länk här, och Gunilla Svantorp, tidigare Landstingsråd - numera riksdagsledamot (s). Svaren var på de Facebooklänkar jag la upp deras sidor.
Roland svarade så här...; "Tänk om de hade det så på BB?? Ska bli intressant o se om du får svar nånstans ifrån".
Gunilla svarade så här...; "Det är märkligt att det ska vara så omöjligt att komma tillrätta med tillgängligheten som är så viktig". Jag berättade att jag skickat inlägget till samtliga Landstingsrådens mail, och ännu inte, fått något svar. Gunilla svarade då...; "För alla råden finns ju inte på facebook, men sin mail får man allt vackert försöka svara på - tycker jag"
Nu till saken igen. De svar jag fick från Roland och Gunlla var samma dag jag skrev inlägget. Idag, två veckor efter, har jag inte fått några svar alls från Landstingråden! Hur ska man tolka det? Tydligen att samtliga nio tyckte att frågan var ointressant. Tillgänglighet via telefon är inte viktigt. Och tänk vad rätt Roland fick.
Landstinget har en beredning som kalls Demokratiberedningen, länk här. Den arbetar med bl a följande....;
* bevaka demokrati-, inflytande- och informationsfrågor som handlar om förtroendevaldas förutsättningar att utöva sina uppdrag,
* verka för att utveckla medborgardialogen och fullmäktiges arbetsformer,
Vidare, om man läser på Demokratiberedningens minnesanteckningar från 17 februari i år, står följande att läsa...;
"Gentemot medborgarna. Medborgarpanel i all ära, men dess betydelse får inte övervärderas. Också andra kontaktvägar till medborgarna måste nyttjas. Ett tidlöst problem – lika svårlöst genom alla tider – är hur yngre människor ska nås och bli intresserade av landstingsdemokratiska frågor. Kan man med de nya sociala medierna lättare nå fram till den unga generationen än genom gammelmedierna, dagstidningar och sånt?"
Det är tydligt att denna beredning vill att kommunkation ska ske. Jag vill på det bestämdaste rekommendera beredningen att lägga förslag om att mail från allmänheten SKA besvaras. Någon som tycker annorlunda...? Nej, skulle inte tro det.
Avslutningsvis, detta är dåligt Landstingsråden. Bättre kan ni. Är det så i andra Landsting/regioner också...? I så fall är det fullt förståeligt att endast 43 % röstade i omvalet till Västra Götalandsregionen igår.
Skärpning!
