Visar inlägg med etikett Arvika Sjukhus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Arvika Sjukhus. Visa alla inlägg

måndag 16 maj 2011

Varför svarade ingen..? Uppföljning Landstinget...

För precis två (2) veckor sedan skrev jag följande blogginlägg Telefonkö till Lanstinget i Värmland.... Jag skrev bl a så här...;
  "Har försökt komma fram på telefon till Kirurgmottagningen i Arvika i fredags 29 april, och idag 2 maj. Det verkar helt omöjligt. Mitt enkla ärende är att jag vill försöka omboka en tid 5 maj.
Efter tre alternativ att välja på i telesvaret, inget som passar in på mig, säger rösten; "eller vänta kvar kopplas du vidare". Efter en stund säger rösten igen; "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare".
Jag gör så ett antal gånger inom stipulerad mottagningstid 8:30 - 9:30. Samma visa igen. Man får inte ens plats i telefonkön. Försökte med några genvägar via växeln - samma visa igen. Försöker med ett annat nummer, kommer då till akuten där en trevlig stämma svarar att det brukar vara svårt att komma fram på kirurgen. Du får prova i morgon. Visst, i fredags var det också; "prova till måndag".

Är det så svårt att få denna form av "icke tillgänglighet" att fungera bättre...? Vore intressant att få höra Landstingsledningen i Värmlands svar på detta. Förstår Ni den frustration man känner...? För Ni kan väl inte vara nöjda med det som jag beskriver, eller...?" 

Jag lade upp blogginägget på några Facebookvänners sidor med kopplingar till Landstinget som förtroendevalda. Skickade dessutom blogginlägget till samtliga nio (9) Landstingsråden. Vilka de är ser du på länken här
Fick svar från Roland Krantz, ordförande i Landstingsrevisionen, länk här,  och Gunilla Svantorp, tidigare Landstingsråd - numera riksdagsledamot (s). Svaren var på de Facebooklänkar jag la upp deras sidor.
Roland svarade så här...; "Tänk om de hade det så på BB?? Ska bli intressant o se om du får svar nånstans ifrån".
Gunilla svarade så här...; "Det är märkligt att det ska vara så omöjligt att komma tillrätta med tillgängligheten som är så viktig". Jag berättade att jag skickat inlägget till samtliga Landstingsrådens mail, och ännu inte, fått något svar. Gunilla svarade då...; "För alla råden finns ju inte på facebook, men sin mail får man allt vackert försöka svara på - tycker jag"


Nu till saken igen. De svar jag fick från Roland och Gunlla var samma dag jag skrev inlägget. Idag, två veckor efter, har jag inte fått några svar alls från Landstingråden! Hur ska man tolka det? Tydligen att samtliga nio tyckte att frågan var ointressant. Tillgänglighet via telefon är inte viktigt.  Och tänk vad rätt Roland fick.


Landstinget har en beredning som kalls Demokratiberedningen, länk här. Den arbetar med bl a följande....;



  * bevaka demokrati-, inflytande- och informationsfrågor som handlar om förtroendevaldas    förutsättningar att utöva sina uppdrag,
  * verka för att utveckla medborgardialogen och fullmäktiges arbetsformer,
Vidare, om man läser på Demokratiberedningens minnesanteckningar från 17 februari i år, står följande att läsa...;
"Gentemot medborgarna. Medborgarpanel i all ära, men dess betydelse får inte övervärderas. Också andra kontaktvägar till medborgarna måste nyttjas. Ett tidlöst problem – lika svårlöst genom alla tider – är hur yngre människor ska nås och bli intresserade av landstingsdemokratiska frågor. Kan man med de nya sociala medierna lättare nå fram till den unga generationen än genom gammelmedierna, dagstidningar och sånt?"
Det är tydligt att denna beredning vill att kommunkation ska ske. Jag vill på det bestämdaste rekommendera beredningen att lägga förslag om att mail från allmänheten SKA besvaras. Någon som tycker annorlunda...? Nej, skulle inte tro det.
Avslutningsvis, detta är dåligt Landstingsråden. Bättre kan ni. Är det så i andra Landsting/regioner också...? I så fall är det fullt förståeligt att endast 43 % röstade i omvalet till Västra Götalandsregionen igår.

Skärpning!  

måndag 2 maj 2011

Telefonkö till Landstinget i Värmland...

Har försökt komma fram på telefon till Kirurgmottagningen i Arvika i fredags 29 april, och idag 2 maj. Det verkar helt omöjligt. Mitt enkla ärende är att jag vill försöka omboka en tid 5 maj.


Efter tre alternativ att välja på i telesvaret, inget som passar in på mig, säger rösten; "eller vänta kvar kopplas du vidare". Efter en stund säger rösten igen; "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare".
Jag gör så ett antal gånger inom stipulerad mottagningstid 8:30 - 9:30. Samma visa igen. Man får inte ens plats i telefonkön. Försökte med några genvägar via växeln - samma visa igen. Försöker med ett annat nummer, kommer då till akuten där en trevlig stämma svarar att det brukar vara svårt att komma fram på kirurgen. Du får prova i morgon. Visst, i fredags var det också; "prova till måndag".


Fann en Mailfunktion för avbokning av tid. Då mitt ärende inte handlar om avbokning utan en fråga om möjighet att få en tidigare tid 5 maj - så skrev jag där. Obs! Handlar inte om avbokning - utan om tidigareläggande av tid samma dag. Förtydligade detta, samt uppgav mina telefonnummer. Vi får se vad som händer...


Är det så svårt att få denna form av "icke tillgänglighet" att fungera bättre...? När man ringer till vårdcentralen i Eda t ex så får man möjlighet att tala in sitt telefonnummer och att senare bli uppringd. Detta har oftast fungerat klockrent.


Vore intressant att få höra Landstingsledningen i Värmlands svar på detta. Förstår Ni den frustration man känner...? Att inte komma fram. Upplysningsvis är den tidvis utskällda Försäkringskassan bättre på detta telefonområdet, vad gäller service/tillgänglighet.
För Ni kan väl inte vara nöjda med det som jag beskriver, eller...? Vad säger följande personer med ordförandeposter i Landstingsstyrelsen...;
Ordförande: Fredrik Larsson (M)
1:e vice ordförande: Jane Larsson (C)
2:e vice ordförande: Ulric Andersson (S)



Eller hela Landstingsstyrelsen...?




 Ordinarie Ledamöter

NamnPartiUppdragOrt
Larsson, Fredrik

M


Ordf
Säffle
Nilsson, Göran

M


Led
Karlstad
Zettergren, Annétthe

M


Led
Sysslebäck
Larsson, Jane

C


1:e vice ordf
Kristinehamn
Ohlsson, Thomas

C


Led
Skattkärr
Ohlsson, Gert

FP


Led
Karlstad
Jansson, Erik

SIV


Led
Säffle
Hallström, Eva

MP


Led
Sunne
Kihlström, Elisabeth

KD


Led
Karlstad
Andersson, Ulric

S


2:e vice ordf
Munkfors
Wahrolin, Christina

S


Led
Karlstad
Gruvberger, Per

S


Led
Filipstad
Wåhlund, Aina

S


Led
Gunnarskog
Sandström, Mats

S


Led
Kil
Gundahl, Monica

S


Led
Karlstad
Magnusson, Hans

S


Led
Deje
Nilsson, Anders

V


Led
Nykroppa




Ser fram emot ett svar/synpunkt från någon...

tisdag 5 april 2011

Medicinskt färdigbehandlad...?

Min far fyllde 91 år i torsdags. En aktningsvärd ålder. Han har lidit av hjärtbekymmer sedan lite drygt två år tillbaka. Den 27 januari fick han ta ambulans in till sjukhuset i Arvika. Då hade han ramlat ett antal gånger sedan 22 januari - jag var tvungen hjälpa honom upp - men jag fick inte ringa efter ambulans. Det fortsatte - han ramlade ur sängen ett antal gånger följande nätter fram till 27 januari - och tog sig inte upp utan min hjälp. Den gamla generationen är ju lite "stönig".  Trots allt har det nog varit bra att jag tillbringat vintern hemma hos far.
Nåväl, den 27 januari fick jag hjälp via hemvårdspersonal som i sin tur kontaktade sjuksköterskan. Far var då helt ur slag och mycket glansig blick. Hon kom hit till Vittensten någon timme senare med en läkare. Det blev ambulans in till  Arvika då. Jag ringde själv efter ambulansen.
Far hade alldeles för mycket vatten i kroppen, lunginflammation och begynnande urinvägsinfektion. Jag och farbor Olle var och hälsade på 29 januari. Far hade bl a haft minnesförluster. Den 2 februari var jag där på besök igen, som jag har beskrivit i denna länk Persnliga tankar i livets tidvatten. Skrev bl a följande;


"Far kände sig inte allt för "pigg". Samtalade med sjuksköterskan- far tyckte f ö personalen var toppen - och fick till svar att far ansågs "medicinskt färdigbehandlad".
Jag skulle få prata med ansvarig läkare - men tiden tillät inte det utan Dan och jag måste åka vidare västerut.

När jag senare kom hit till Vittensten tog jag kontakt med sjukhuset. Far fick vara kvar i varje fall ett dygn till"


Den 3 februari skulle far skrivas ut. Han var långt ifrån pigg - men som den gamle agitator han varit lyckades han skälla ut doktorn (enligt egen utsago) och fick vara kvar ett dygn till.

Far kom hem via sjuktransport 4 februari. Skrev lite om det i denna länk

I efterhand visade det sig när farbror Olle kollade upp med övriga resenärer i sjuktransporten, bl a var fars yngrre broder Bror med i samma transport. Far kom inte ihåg att han var med och att de hade samtalat med varandra!

Med facit i hand borde far fått stanna ytterligare något dygn på medicin avdelningen i Arvika.
Vad innebär det egentligen att kallas "medicinskt färdigbehandlad"...?  Vore intressant om någon med kopplingar till Landstinget i Värmland kunde hjälpa till att besvara den frågan...

torsdag 9 december 2010

Hemma från Stockholm...lite funderingar...

Kom tillbaka från Stockholm med tåget på tisdag kväll 7 december vid 18-tiden. Då var det redan 21 grader kallt!
Dessförinnan hade jag på tisdag förmiddag hunnit med att vara på Julias dagis/förskola Blå Kullen några timmar. Jag blev bjuden på lunch där tillsammans med barnen.  Härligt!  Tack igen Ni fina människor och pedagoger i verksamheten där!

Under helgen medverkade jag i Riksförbundet Hem och Skolas styrelsemöte. Det är mycket "go" på gång. Föräldrarnas röst behövs i skoldebatten. För barnen genom föräldrarna. Det är då också viktigt att komma ihåg att alla föräldrar inte har möjlighet att medverka, bl a beroende på att familjen spruckit och den s k boendeföräldern bor långt bort. Barnen behöver bägge sina föräldrar - det måste alla föräldrar inse - samt även samhället måste inse det. Tänker då på alla de uppslitande vårdnadstvister som varit och förekommer. Det finns inga "vinnare" i ett sådant spel - bara förlorare.

Hade möjligheten att vara tillsammans med Julia hos moster Siw i Nacka från söndag kväll till på tisdag förmiddag - då min mosters man Wiking körde oss till Enskede och förskolan där. Det var härligt att vara tillsammans med Julia - min älskade dotter. Kändes tomt när jag lämnade dagiset och tog T-banan in till Centralen för vidare färd till Värmland och Åmotfors.

Igår eftermiddag kom far hem från Arvika Sjukhus. Han måste ta ambulansen in på söndag förmiddag. Hade för mycket vatten i kroppen. Hemma nu - men varit trött idag. Känns ändå fint att vara här och hjälpa till så gott det går. Arbetsterapeuten var här idag med en rullator åt honom.
Nu får vi hoppas att denna väldiga kyla släpper sitt grepp snart.

Intressant detta vad internettekniken innebär för oss människor. Världen blir både mindre och större. Större i den meningen att man fått möjlighet till kontakt och meningsutbyten med människor man sannolikt aldrig skulle träffa annars. Både i Sverige och världen i övrigt. Tack alla ni fina människor därute som jag har haft meningsutbyten med i skilda frågor - både i skrift och samtal och personliga möten.

Nu tar vi kvällen denna decemberdag - var rädda om varandra därute. Tänk på att just Du är värdefull - tillsammans med andra.