Visar inlägg med etikett Bysjön. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bysjön. Visa alla inlägg

onsdag 17 augusti 2011

Bloggfrånvaro...

Har varit bloggfrånvaro sedan början på juli månad. Har inte hunnit med något skrivande i någon omfattning att tala om. 
Har haft Julia här sedan 11 juli vilket är väldigt kul. Mycket bad m.m.
Dessutom hjälper jag far med dagliga sysslor. Jag och Julia har tillbringat mesta tiden i Vittensten, ofta nere vid Bysjön.

Julia vid Bysjön. Här på farbror Olles brygga. 


Åker upp till Stockholm till helgen ni 20-21 augusti, samt Bommersvik. Därefter hoppas jag kunna ha mera tid att skriva lite här.
Vi höres och läses...

måndag 30 maj 2011

I går var det Mors dag...

Mor bytte lägenhet på demensboendet i fredags. Samma byggnadskomplex (Petersborg). Det var en del flyttningsbestyr. Upsättning av nya gardiner m.m. Ett antal hundra meter från det gamla. Det nya är renoverat and tip top. Bra Eda Kommun!  Vi var ju där och hälsade på igår med blommor m.m.      

Dessförinnan så hissade jag flaggan här i Vittensten. Det stormade rätt bra över Bysjön - men det gick bra på andra försöket att få upp flaggan. För visst ska det flaggas på Mors Dag!


Sedan åkte vi till Petersborg, Klockargården i Charlottenberg. Bilden tagen i mors lägenhet.


Bilderna som jag tog med mobil blev aningen mörka. Men detta är mor på Mors Dag. 83 år.


Och detta är min far Henry, nu 91 år.


Blommor på bordet med viss utsikt genom fönstret. Det var en "köpebukett" samt egenhändigt plockar syrén samt lijekonvalj som hör våren , försommaren till. Också egenhändigt plockat.

Nu väntar vi in den "riktiga" sommaren. Fortfarande lite kyligt och blåsigt. Men värmen är på väg:-)

söndag 24 april 2011

När Bysjön blev isfri...

Den 21 april började isen släppa greppet på Bysjön - 22 april var det klart - all is borta i alla vikar. Sedan jag skrev följande blogginlägg När Bysjön frös till is den 26 november 2010 - har sjön varit isbelagd i 4 månader och 26 dagar. Det är alltid en speciell känsla när isen försvinner - är som startskottet till den ljuva sommartid som är i annalkande.
Nu är utsikten genom Köksfönstret bedårande vackert - små lätta krusningar på vattnet - solens strålar värmer.
Bara att värmen håller i sig någorlunda - då är det snart dags att få ut några bryggdelar - så kanske det går att ta premiärdoppet någon gång i maj. 

Jag minns när Therese var liten - då bestämde hon att hon skulle bada på 1 Maj - och det gjorde hon. Men kallt var det. Men hennes envishet segrade över det kyliga vattnet.

Dan Forsberg har även sin båt liggande här nere - snart kommer han nog och vill sjösätta.
Tror att människor i alla tider har sökt sig till vatten. Tidigare var det ju även transportleder. Min far var faktiskt med och flottade timmer här på 1940-talet - ett s k "extraknäck" då den långa Metallstrejken ägde rum. Denna flottning är nu sedan länge bara ett minne blott. 

Men en tradition brukar jag försöka hålla vid liv - nämligen tvätta mattor ute på bryggan med grönsåpa. Är också en speciell känsla - samt att det doftar så gott.


Nu ska jag försöka att linka ut och plocka lite i fars stora trädgård här i Vittensten. Det finns hur mycket som helst att göra där. Du som inte bor för långt bort är välkommen hit...:-)











måndag 4 april 2011

Utsikt från köksfönstret i Vittensten...

Den 26 november 2010 skrev jag följande blogginlägg Funderingar efter att isen lagt sig... Skrev bl a så här...;
"I natten till 26 november frös Bysjön till is här vid Vittenstens strand. Vintern i år kom betydligt tidigare än ifjol. När man är uppväxt vid denna sjö är det en speciell känsla både när det blir is - och när våren kommer och sjön går öppen igen. Har uppevt så mycket här  - kräftfiske, mycket badande" 
"Trots att vintern har kommit för några veckor sedan - och Bysjön lagt sig till ro med is - längtar jag redan till våren och sommaren igen. Sol och bad - och barnaskratt"

Nu när jag blickar ut genon köksfönsteret här i Vittensten och tittar ut över den ännu isbelaga Bysjön - känns det som att nu är det riktigt på gång. Med vår och sommar. Vinden ligger just nu på ganska friskt över sjön - tjuter lite lätt i stugknutarna. Några täller och enbuskar vajar för vinden. Björkarna mera orörliga i väntan på att den grönskande lövkronan skall ta fart.  Solen lyser vackert - den speglar sig i isen.

Tittar ut genom fönstret. På andra sidan sjön ligger By-sidan. Riksväg 61 går där, och biltrafiken är i full gång. Den är "pulsådern" från Karlstad, via Västra Värmland mot Oslo, och den internationella flygplatsen Gardermoen. Du kan läsa mer om den här. Det är bara lite drygt 12 mil dit från Åmotfors.

Alldeles där fars tomt slutar ligger landsvägen, där tjälen nu till viss del börjat sitt underjordiska arbete. Parallelt med landsvägen går järnvägen, mellan Stockholm och Oslo. Endast 5-10 meter från Bysjön. Järnvägen färdigställdeles under åren 1867-1871. I samband med det sänktes Bysjön med 1.8 meter, enligt vattendom, för att göra det enklare att bygga järnvägen. Även om det är bedårande vackert nu runt Bysjön måste det ha varit ännu vackrare på den tiden med många långa vikar.


Här i denna lilla "by" ligger det nu 4 hus. Far var den förste att bygga. Han grävde grunden (med hjälp av vänner) för hand med spade och korp 1947. Huset byggdes 1948. Han byggde det också i huvudsak själv - det var så man gjorde på den tiden. Huset kallas för Björkli. Namnet är taget beroende på att då var det en vacker björkskog här. Finns fortfarande några riktigt stora björkar kvar.


Far fyllde 91 år den 31 mars. Jag har tillbringat vintern här sedan 21 oktober. Far har nu sökt plats på servicelägenhet. Det går nog inte en vinter till ute på landet. Nu är jag själv snart i startgroparna att flytta ner till samhället igen.  Vill bara få undan lite saker som är tillfälligt "magasinerade" där.
Nu skall jag gå ut och titta i trädgården här. Finns fortfarande några snö- och isfläckar kvar. Men lite planeringstänk lär det väl bli ändå - vad som behöver göras.