Visar inlägg med etikett Landstinget i Värmland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Landstinget i Värmland. Visa alla inlägg

måndag 16 maj 2011

Varför svarade ingen..? Uppföljning Landstinget...

För precis två (2) veckor sedan skrev jag följande blogginlägg Telefonkö till Lanstinget i Värmland.... Jag skrev bl a så här...;
  "Har försökt komma fram på telefon till Kirurgmottagningen i Arvika i fredags 29 april, och idag 2 maj. Det verkar helt omöjligt. Mitt enkla ärende är att jag vill försöka omboka en tid 5 maj.
Efter tre alternativ att välja på i telesvaret, inget som passar in på mig, säger rösten; "eller vänta kvar kopplas du vidare". Efter en stund säger rösten igen; "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare".
Jag gör så ett antal gånger inom stipulerad mottagningstid 8:30 - 9:30. Samma visa igen. Man får inte ens plats i telefonkön. Försökte med några genvägar via växeln - samma visa igen. Försöker med ett annat nummer, kommer då till akuten där en trevlig stämma svarar att det brukar vara svårt att komma fram på kirurgen. Du får prova i morgon. Visst, i fredags var det också; "prova till måndag".

Är det så svårt att få denna form av "icke tillgänglighet" att fungera bättre...? Vore intressant att få höra Landstingsledningen i Värmlands svar på detta. Förstår Ni den frustration man känner...? För Ni kan väl inte vara nöjda med det som jag beskriver, eller...?" 

Jag lade upp blogginägget på några Facebookvänners sidor med kopplingar till Landstinget som förtroendevalda. Skickade dessutom blogginlägget till samtliga nio (9) Landstingsråden. Vilka de är ser du på länken här
Fick svar från Roland Krantz, ordförande i Landstingsrevisionen, länk här,  och Gunilla Svantorp, tidigare Landstingsråd - numera riksdagsledamot (s). Svaren var på de Facebooklänkar jag la upp deras sidor.
Roland svarade så här...; "Tänk om de hade det så på BB?? Ska bli intressant o se om du får svar nånstans ifrån".
Gunilla svarade så här...; "Det är märkligt att det ska vara så omöjligt att komma tillrätta med tillgängligheten som är så viktig". Jag berättade att jag skickat inlägget till samtliga Landstingsrådens mail, och ännu inte, fått något svar. Gunilla svarade då...; "För alla råden finns ju inte på facebook, men sin mail får man allt vackert försöka svara på - tycker jag"


Nu till saken igen. De svar jag fick från Roland och Gunlla var samma dag jag skrev inlägget. Idag, två veckor efter, har jag inte fått några svar alls från Landstingråden! Hur ska man tolka det? Tydligen att samtliga nio tyckte att frågan var ointressant. Tillgänglighet via telefon är inte viktigt.  Och tänk vad rätt Roland fick.


Landstinget har en beredning som kalls Demokratiberedningen, länk här. Den arbetar med bl a följande....;



  * bevaka demokrati-, inflytande- och informationsfrågor som handlar om förtroendevaldas    förutsättningar att utöva sina uppdrag,
  * verka för att utveckla medborgardialogen och fullmäktiges arbetsformer,
Vidare, om man läser på Demokratiberedningens minnesanteckningar från 17 februari i år, står följande att läsa...;
"Gentemot medborgarna. Medborgarpanel i all ära, men dess betydelse får inte övervärderas. Också andra kontaktvägar till medborgarna måste nyttjas. Ett tidlöst problem – lika svårlöst genom alla tider – är hur yngre människor ska nås och bli intresserade av landstingsdemokratiska frågor. Kan man med de nya sociala medierna lättare nå fram till den unga generationen än genom gammelmedierna, dagstidningar och sånt?"
Det är tydligt att denna beredning vill att kommunkation ska ske. Jag vill på det bestämdaste rekommendera beredningen att lägga förslag om att mail från allmänheten SKA besvaras. Någon som tycker annorlunda...? Nej, skulle inte tro det.
Avslutningsvis, detta är dåligt Landstingsråden. Bättre kan ni. Är det så i andra Landsting/regioner också...? I så fall är det fullt förståeligt att endast 43 % röstade i omvalet till Västra Götalandsregionen igår.

Skärpning!  

måndag 2 maj 2011

Telefonkö till Landstinget i Värmland...

Har försökt komma fram på telefon till Kirurgmottagningen i Arvika i fredags 29 april, och idag 2 maj. Det verkar helt omöjligt. Mitt enkla ärende är att jag vill försöka omboka en tid 5 maj.


Efter tre alternativ att välja på i telesvaret, inget som passar in på mig, säger rösten; "eller vänta kvar kopplas du vidare". Efter en stund säger rösten igen; "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare".
Jag gör så ett antal gånger inom stipulerad mottagningstid 8:30 - 9:30. Samma visa igen. Man får inte ens plats i telefonkön. Försökte med några genvägar via växeln - samma visa igen. Försöker med ett annat nummer, kommer då till akuten där en trevlig stämma svarar att det brukar vara svårt att komma fram på kirurgen. Du får prova i morgon. Visst, i fredags var det också; "prova till måndag".


Fann en Mailfunktion för avbokning av tid. Då mitt ärende inte handlar om avbokning utan en fråga om möjighet att få en tidigare tid 5 maj - så skrev jag där. Obs! Handlar inte om avbokning - utan om tidigareläggande av tid samma dag. Förtydligade detta, samt uppgav mina telefonnummer. Vi får se vad som händer...


Är det så svårt att få denna form av "icke tillgänglighet" att fungera bättre...? När man ringer till vårdcentralen i Eda t ex så får man möjlighet att tala in sitt telefonnummer och att senare bli uppringd. Detta har oftast fungerat klockrent.


Vore intressant att få höra Landstingsledningen i Värmlands svar på detta. Förstår Ni den frustration man känner...? Att inte komma fram. Upplysningsvis är den tidvis utskällda Försäkringskassan bättre på detta telefonområdet, vad gäller service/tillgänglighet.
För Ni kan väl inte vara nöjda med det som jag beskriver, eller...? Vad säger följande personer med ordförandeposter i Landstingsstyrelsen...;
Ordförande: Fredrik Larsson (M)
1:e vice ordförande: Jane Larsson (C)
2:e vice ordförande: Ulric Andersson (S)



Eller hela Landstingsstyrelsen...?




 Ordinarie Ledamöter

NamnPartiUppdragOrt
Larsson, Fredrik

M


Ordf
Säffle
Nilsson, Göran

M


Led
Karlstad
Zettergren, Annétthe

M


Led
Sysslebäck
Larsson, Jane

C


1:e vice ordf
Kristinehamn
Ohlsson, Thomas

C


Led
Skattkärr
Ohlsson, Gert

FP


Led
Karlstad
Jansson, Erik

SIV


Led
Säffle
Hallström, Eva

MP


Led
Sunne
Kihlström, Elisabeth

KD


Led
Karlstad
Andersson, Ulric

S


2:e vice ordf
Munkfors
Wahrolin, Christina

S


Led
Karlstad
Gruvberger, Per

S


Led
Filipstad
Wåhlund, Aina

S


Led
Gunnarskog
Sandström, Mats

S


Led
Kil
Gundahl, Monica

S


Led
Karlstad
Magnusson, Hans

S


Led
Deje
Nilsson, Anders

V


Led
Nykroppa




Ser fram emot ett svar/synpunkt från någon...

tisdag 4 januari 2011

Ibland blir det till synes enkla besvärligt...

Min mor flyttade in på eget boende med demensinriktning på Klockargården 25 oktober 2010 - efter att dessförinnan varit på sjukhus från 20 januari till 26 februari - samt på korttidsvården i Åmotfors fram till 25 oktober.
Hon har fått två räkningar på sjukvårdande behandling - trots att hon har frikort. Bestämde mig för att reda ut detta igår. Ringde fakureringsansvariga på Landstinget i Värmland (LIV) (Arvika) i går. Ingen där - på utbildning. Sånt händer ju förstås. Ringde idag på förmiddagen åtskilliga samtal innan jag kom fram. När jag väl kom fram och jag talade om mitt ärende ville de ha reda på mors frikortsnummer. Det har vi inte här hemma. Ringde till Klockargården och pratade med Therese som skulle ta reda på det. Hon ringde upp mig efter någon minut och jag noterade numret.
Ringde LIV igen - upptaget ett antal gånger. Kom fram till slut och talade om det efterfrågade numret. Då ville de ha reda på giltighetstid. Jag visste inte det - ringde Therese på Klockargården igen som tog reda på det omedelbart. Ringde ånyo LIV - kom fram på telefon - och talade om giltighetstiden.
Höll på i två dagar (nästan) att reda ut detta.
En fundering; Kan man inte se detta på datasystemen..?
Tack till Therese på Klockargården för din servicevänlighet. Tack! Du är  en pärla.


Men varför skall det till synes enkla vara så besvärligt...?