Visar inlägg med etikett socialdemokraterna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett socialdemokraterna. Visa alla inlägg

torsdag 20 oktober 2011

Hört på nyheterna om Juholts besök....

Såg idag på Värmlansnyheterna angående Håkan Juholts besök i Värmland i dag. Till skillnad från besöket o Göteborg i går som var väldigt öppet organiserat - så verkar det som besöket i Värmland var väldigt slutet till några få utvalda. Som partimedlem utgick ingen information - trots vår enkla digitala miljö vi lever i.
Detta fick mig att ställa några enkla frågor till Socialdemokraternas partidistrikt i Värmland. Dels på deras Socialdemokraternas FB-sida i Värmland, dels i mail till några nyckelpersoner på expeditionen.


Skrev dels på deras hemsida på Facebook, dels på deras mail mina synpunkter och känsla.
Under strecket finns delar av mailkonversationen bilagd...;
---------------------------------------------------------------------------

Skrev följande på Er Facebooksida.

Såg på Värmlandsnyheterna att Håkan Juholt besökt Värmland idag. Min fråga...;
Varför utgick ingen information om besöket, t ex via sms, mail, eller Socialdemokraterna i Värmlands egen Facebooksida...? Skulle väldigt gärna deltagit i ett sådant möte... Nu blev det intet...

Varför ingen info...?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Martins, på partiexpeditionens svar


Hej Bo!

Du har helt rätt i att Juholt har besök Värmland under dagen. Vi gjorde ett program som innefattade att han skulle träffa fackligt aktiva, väljare och partister. En inbjudan gick ut till samtliga fackliga avdelningar inom LO-kollektivet, arbetarekommunernas ordföranden, distriktsstyrelsen samt råden. Ang. det offentliga mötet som Värmlandsnytt rapporterade om. Det mötet organiserades av dem som arbetar på seniorernas hus.

Ha de!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt svar till Martin;

Hej Martin!

Tack för svaret. Jag är faktiskt också "partist".
SSU-kongressen 1981 var både jag och Håkan ombud.
Vi hade våran s k "nostalgiträff" (30 år efteråt) på Bommers sista veckan i augusti. Detta på initiativ av Håkan Bengtsson (som också var ombud då) på Arena gruppen m fl. Tyvärr kunde då inte Håkan deltaga beroende på mötet i Västertorp.
Hade sett fram emot att få träffa honom.
Har på nätet här försökt att, både förstå - och samtidigt kommentera, den sakliga delen av diskussionen till rättvisan och Håkans försvar.
Vill säga att jag är besviken - tydligen är det bara några få utvalda som fått information om besöket.
Illa hanterat kan jag tycka. I synnerhet när Håkans besök i Göteborg igår basunerades ut - med rätta - på bred front.
Möjligt att jag kommer att blogga om saken.

---------------------------------------------------------------------------------
Detta resuleerade ganska omgående följande svar från Eda arbeterekommunes ordf Kathy...;

Hej Bo!
Ser att du har haft funderingar kring Juholts besök och även seminarium. När det gäller Juholts besök så fick vi AK ordföranden veta på tisdag att han skulle komma. Man kallade från Partidistriktet till ett interntmöte med AK ordförandena och fackliga avd ordföranden och ombudsmän. Även SSU och säkert några mer som inte jag känner till. Detta informerade både jag och våran ombudsman om på medlemsmötet i onsdags den 19/10. Abbe gick även där igenom Juholts program för dagen.
När det gäller seminariumen så informeras även det på medlemsmöte och det skickas även ut sms från partidistriktet...såg att du fått svar från Martin.
Hoppas jag kunnat svara på några funderingar. Kom gärna på nästa medlemsmöte. Det annonseras i VF, AN och Edaportalen om när det är medlemsmöte.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt svar...;


Vet att ni hade medlemsmöte Kathy. Men jag har far på sjukhus och tillbringade sen eftermiddag/kväll där.
Jag skjutsade in honom i lördags eftermiddag/kväll. Hans puls ar nere i 35 slag/minut Samt mycket lågt blodtryck med förvirringstillstånd till följd.
Hoppas Du har förståelse för att familjära angelägenheter kan väga tungt.
Men hade jag vetat att Håkan var i Värmland kunde jag avsatt delar av dagen till att delta i mötet.
Det låter nästan på Dig som om jag medvetet inte skulle välja att gå på mötet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kathys svar;


Tråkigt med din pappa. Hoppas han mår bättre.

Jag tror absolut inte att du medvetet valde att inte komma på medlemsmötet. Jag ville bara tala om att informationen om Juholts besök informerades just på det mötet. Och ville samtidigt infomera om var annonseringen om medlemsmötet görs. Absolut inget annat.

Brukar du få sms från Partidistriktet? Annars får jag kolla om ditt mobilnummer finns med. Jag hoppas du förstår att jag inte har möjligheten att informera medlemmarna på annat sätt än på medlemsmötena. =( 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mitt svar till Kathy...;
Svaret på din fråga Kathy, är ja - jag brukar få SMS. Som jag tidigare har nämnt som hastigast för dig har jag återaktiverat mitt medlemskap - efter sjukdom - och åtskilliga bedrövelser.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jahaa, så såg det ut.
Varför skall det här i Värmland, endast anses som att några få utvalda ska kunna deltaga...?
Hade det varit så svårt att gå ut med info på hemsida - samt det sociala media Facebook som man också har...?
Det som informationsmässigt var möjligt för 30 år sedan verkar inte vara det idag...


Ingenjörerna gör det omöjliga möjligt - byråkraterna gör det möjliga omöjligt.

lördag 8 oktober 2011

Håkan Juholt(s) svarta fredag...

Håkan Juholts "Svarta Fredag" 2011-10-07. En dag fylld av motgångar för Håkan Juholt. Hyresbidraget han fått i flera år, till vissa delar felaktigt. Det är en sak att göra ett tillfälligt fel - det må vara förlåtet - men det stora problemet är att det pågått sedan en längre tid. Dessutom ansökte han i september om full kostnadstäckning, trots att hans sambo också bor där. Vid den tidpunkten borde han ha haft kännedom om frågan.
"Så sent som den 13 september lämnade han in en ny begäran om full ersättning.
Men Marianne Bjernbäck, chef på enheten för ledamots­service i riksdagen, hävdar att hon informerat en av Juholts assistenter redan i somras.Om hennes uppgift stämmer och informationen har nått Juholt har han vetat om problemet - men inte gjort något åt det", enligt Expressen.
Är det något som svenska folket retar upp sig på så är det dessa frikostiga ekonomiska politikerregler. Uttrycket "den politiska adeln" är inte taget ur tomma intet.

Ilmar Reepalus förslag om interminitiska medborgarskap ..;
"Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu gick ut och krävde att nya medborgare under en övergångstid ska kunna utvisas ur landet, och Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson Morgan Johansson sa att partiet stod bakom förslaget.
Den interna kritiken blev överväldigande – och Morgan Johansson tvingades ta tillbaka sitt utspel. Allt detta efter en vecka när Socialdemokraterna presenterat en skuggbudget där innehållet drunknade i rapporter om interna bråk"

Dessutom tackar han Nej till att medverka i Agenda under förevändning att han inte vill stå på samma sida som Jimmie Åkesson.
Kan i och för sig förstår hur han tänker - men - i en demokrati får man faktiskt försöka och ställa upp och debattera med och mot andra partier som är invalda i riksdagen. Allt annat är ett förakt för det som är grundbulten i en demokrati - nämligen samtalet. Nu framstår det, dessvärre enbart som löjeväckande. Folk är fullt kapabla att bedöma politiskt innehåll oberoende av hur den eventuella "bordsplaceringen" ser ut.

Som det nu ser ut så risker partiledaren att skadskjuta sig själv - med "hjälp" av andra krafter inom den egna riksdagsgruppen. På annat sätt kan man inte tolka det bråk som enligt uppgifter skulle förevarit inom gruppen i samband med framtagandet av budgeten.
Det verkar uppenbart att det skulle behövas ett antal seminarieövningar i grundläggande folkrörelsedemokrati.  Frågan är allvarlig - vill socialdemokratin verkligen på allvar försöka att vinna valet 2014. I så fall är det dags för skärpning om man ska leva upp till det som Carin Jämtin skrev i dokumentet En riktig nystart...;
"Mitt mål är att Socialdemokraterna ska blir Sveriges mest ödmjuka, nyfikna och öppna parti. Våra kontakter med det civila samhället ska öka, människor ska bjudas in till dialog. Vår politik ska formas i samarbete med det omgivande samhällets organisationer. Föråldrade strukturer som hindrar partimedlemmars påverkansmöjligheter måste brytas"
Fortsättningen får visa hur det kommer att utveckla sig.

Några Medialänkar:
Juholt inte ensam om att ta för sig
Juholt har vetat om hyresmissen i en manad
Juholts svarta fredag
Svt rasar; Det ar mycket upprörande

tisdag 25 januari 2011

Vad händer med socialdemokratin...?

Vad händer med socialdemokratin? Alltsedan valet 19 september har det producerats mängder med artiklar i diverse frågor. Socialdemokratin har gjort sitt sämsta riksdagsval i morden tid. Flera skribenter hänvisar till sina egna s k "darlings". Hade vi gjort si eller så hade det gått bra är oftast det gemensamma kännetecknet för dessa inlägg. Partivänner har slagit varandra i huvet med argument av typen; "jag har rätt och du har fel". Detta är föga fruktbart. Handlar nog mest om att vissa försöker positionera sig själv i det "ingenmansland" som nu råder.
Det krävs förnyelse sägs det. Man ger varandra höger- eller vänsteretikketer. Man söker en partiledare som närmast är att betrakta som övermänsklig enligt de "önskelistor" som presenterats. Någon sådan människa finns inte. Vi är alla människor med våra kvaliteer och brister. Men det går faktiskt att bygga ett lag med olika personligheter och individuella färdigheter och kunskap som kompletterar varandra - och stöttar varandra. Det är så framgångsrika fotbollslag arbetar.

Ser man hur det ser ut över landet är det stora skillnader i kommuner och landsting i valresultat. På vissa ställen har t o m (S) ökat sitt väljarstöd.

Sämst är som vanligt Stockholmsområdet. Detta är bekymmersamt eftersom 20 % av landets befolkning bor i det området. Och lyckas enbart nå lite över 20 % i riksdagsvalet! Samtidigt som Stockholm växer med i storleksordningen en mindre svensk kommun om året. Stockholms arbeterarekommun har i evennerliga tider sedan Zäta Höglunds tid varit känt för sina personstrider. Det dödar och förlamar det utåtriktade politiska arbetet. Energin riktas inåt inom organisationen - och förtar kraft från annat. Det senaste är exemplet med uteslutningsprocessen av bl a Niklas Nordström. Där inte ens arbetarkommunen klarar av att ta ställning - utan hänvisar frågan till högre central nivå. Då är det inte särskilt mycket bevänt med ledarskapet. Att inte våga ta ställning.
Stockholmsfrågan är mycket allvarlig. Stockholm måste börja leverera politiska resultat. Kan inte partiet bli starkare där kommer (s) inte inom rimlig tid att komma tillbaka i regeringsställning. Övriga landets socialdemokrati klarar inte att väga upp obalansen. Partistyrelsen/kongressen bör ge ett särskilt uppdrag och stöd till att stärka partiet i Stockholm såväl politiskt samt organisatoriskt. Flera s-föreningar i Stockholm fungerar endast som interna diskussionsklubbar - medan några jobbar bra och utåtriktat i olika frågor och projekt.
Det bästa med Stockholm är dock att SD inte lyckats få något rejält fotfäste. Och det är hela den samlade politiken i Stockholms förtjänst - inte bara (s).

Lyft fram de lyckade politiska exempel som finns ute i landet. Lär av dessa. Det behövs inga mirakellösningar. Det handlar åter om att göra rörelsen till rörelse igen i egentlig mening. Som det hette tidigare - de många människornas parti. Men då handlar det om det som är väsentligast i modernt ledarskap - förmåga att kommunicera. När partiet för några år sedan införde begreppet "S-supporter". Fundera på det - vad innebär det egentligen? Jo, att passivt titta på och heja. Det räcker inte. Politik måste bygga på delaktighet i verklig mening. Skrota snarast begreppet s-supporter - det bara förvillar. Vi skall alla vara medspelare - och folk måste också vara välkomna att medverka i laget.
Nej till uteslutning av Niklas Nordström - fattar inte hur man tänkt därvidlag. Han har ju inte på något sätt haft politiskt förtroendeuppdrag som han har missbrukat. Diskutera etik inom politiken - ja självklart. Men inte till priset av forntidens häxprocesser. Skapa däremot etiska nyckelord hur partivänner skall förhålla sig till varandra. Jag bidrar gärna med förslag i den frågan om någon vill - och är - intresserad att lyssna.

Artikeln finns även att läsa på min Newsmill