| Följande mail kom via nätverket RESURS. Om du, eller någon du känner, är på väg in i detta med utförsäkring för andra gången - kontakta journalisten Annika. Hej I höst/vinter börjar personer att utförsäkras för andra gången, och jag skulle vilja komma i kontakt med någon av dem. Det gäller alltså personer som för andra gången slår i taket om 550 dagar från sjukförsäkringen. Med vänlig hälsning, Annika Carlsson Dagens Nyheter Telefon: 08-738 19 37 annika.carlsson@dn.se Besök RESURS vid: http://resurs.ning.com/?xg_source=msg_mes_network |
Har valt bloggnamnet Vittensten för att jag är född och uppväxt där. Kommer att blogga om lite av varje, samhällsfrågor, livet, möten med människor. Att delge tankar och funderingar. Jag nås på telefon nummer: 0767 128159
måndag 18 juni 2012
Utförsäkras för andra gången, kontakt...
torsdag 24 maj 2012
Motion till Eda Församling/Pastorat; Införande av Barnkonsekvensanalys
Idag lämnar jag in följande motion om Barnkonsekvensanalyser i linje med Barnkonventionens intentioner.
Införande av Barnkonsekvensanalys.
Sverige har anslutit sig till Förenta Nationernas (FN) konvention om barnets rätigheter, där den viktigaste tesen är. ”Barnets bästa skall alltid komma i första hand”, skall också kyrkans hela verksamhet och alla dess beslut genomsyras av barnkonventionens grundtankar.
Barnkonventionens artikel 3 handlar om att barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som på något sätt berör barn och ungdomar. Innan en verksamhet fattar ett beslut behöver man undersöka/utreda hur barnen kan komma att påverkas och pröva vad som är barnens bästa. En sådan förhandsprövning av de konsekvenser som ett beslut kan få för berörda barn/ungdomar kallas barnkonsekvensanalys, och kan tjäna som inspiration också för Svenska kyrkan. Mer att läsa finns på Barnombudsmannens webbplats www.bo.se
Också sådana beslut som på papperet eller i teorin verkar handla om helt andra åldersgrupper återverkar oftast i någon form på barn och ungdomar i åldern 0–14 år. Därför bör kyrkoråd, fullmäktige och nämnd innan de fattar beslut pröva den tänkta formuleringen med hjälp av nedanstående formulär och ärligt kryssa ja eller nej. Skulle något beslut få nej som svar, skall det analyseras utifrån barn- och ungdomsperspektivet och man bör också ta reda på vilka alternativa beslut som bättre skulle tjäna ”barnets bästa”.
Barnkonsekvensanalysen bör/skall alltså användas varje gång beslut fattas i kyrkoråd, fullmäktige och nämnder.
Analysunderlag för beslut i relation till konventionen om barnets rättigheter.
Sverige har tillsammans med nästan 200 andra länder anslutit sig till Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Den slår fast att alla barn och ungdomar under 18 år har samma rättigheter. Rätt att leva och utvecklas. Rätt att växa upp i trygghet och skyddas mot övergrepp. Rätt att respekteras vad de tycker och tänker. Barnets bästa skall alltid komma i första hand.
Följande frågor bör/ska ingå som underlag vid alla beslut:
1. Innebär beslutet att barn och ungdomars bästa sätts i främsta rummet?
- att de sociala, ekonomiska, andliga och kulturella rättigheter beaktas?
2. Innebär beslutet att barns och ungdomars rätt till en god hälsa och utveckling beaktas?
3. Har särskild hänsyn tagits till fysiskt och psykiskt handikappade barns och ungdomars behov?
4. Har barn och ungdomar fått möjlighet att uttrycka sin mening?
5. Har konfirmander fått uttrycka sin mening i fall där de är särskilt berörda?
6. Har föräldrar fått möjlighet att uttrycka sin mening där de är särskilt berörda?
Underteckad hemställer om att Eda Församlings Kyrkofullmäktige beslutar;
att Eda Församling arbetar med Barnkonsekvensanalyser i all verksamhet och
beslut
att utbilda samtliga förtroendevalda samt berörda anställda i Barnkonventionen
att motionens innehåll tas med i diskussionerna om pastoratsammanslagning
Åmotfors 2012-05-24
Bo Sundbäck (s)
Motion
till Eda Församling/Pastorat.
Införande av Barnkonsekvensanalys.
Sverige har anslutit sig till Förenta Nationernas (FN) konvention om barnets rätigheter, där den viktigaste tesen är. ”Barnets bästa skall alltid komma i första hand”, skall också kyrkans hela verksamhet och alla dess beslut genomsyras av barnkonventionens grundtankar.
Barnkonventionens artikel 3 handlar om att barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som på något sätt berör barn och ungdomar. Innan en verksamhet fattar ett beslut behöver man undersöka/utreda hur barnen kan komma att påverkas och pröva vad som är barnens bästa. En sådan förhandsprövning av de konsekvenser som ett beslut kan få för berörda barn/ungdomar kallas barnkonsekvensanalys, och kan tjäna som inspiration också för Svenska kyrkan. Mer att läsa finns på Barnombudsmannens webbplats www.bo.se
Också sådana beslut som på papperet eller i teorin verkar handla om helt andra åldersgrupper återverkar oftast i någon form på barn och ungdomar i åldern 0–14 år. Därför bör kyrkoråd, fullmäktige och nämnd innan de fattar beslut pröva den tänkta formuleringen med hjälp av nedanstående formulär och ärligt kryssa ja eller nej. Skulle något beslut få nej som svar, skall det analyseras utifrån barn- och ungdomsperspektivet och man bör också ta reda på vilka alternativa beslut som bättre skulle tjäna ”barnets bästa”.
Barnkonsekvensanalysen bör/skall alltså användas varje gång beslut fattas i kyrkoråd, fullmäktige och nämnder.
Analysunderlag för beslut i relation till konventionen om barnets rättigheter.
Sverige har tillsammans med nästan 200 andra länder anslutit sig till Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Den slår fast att alla barn och ungdomar under 18 år har samma rättigheter. Rätt att leva och utvecklas. Rätt att växa upp i trygghet och skyddas mot övergrepp. Rätt att respekteras vad de tycker och tänker. Barnets bästa skall alltid komma i första hand.
Följande frågor bör/ska ingå som underlag vid alla beslut:
1. Innebär beslutet att barn och ungdomars bästa sätts i främsta rummet?
- att de sociala, ekonomiska, andliga och kulturella rättigheter beaktas?
2. Innebär beslutet att barns och ungdomars rätt till en god hälsa och utveckling beaktas?
3. Har särskild hänsyn tagits till fysiskt och psykiskt handikappade barns och ungdomars behov?
4. Har barn och ungdomar fått möjlighet att uttrycka sin mening?
5. Har konfirmander fått uttrycka sin mening i fall där de är särskilt berörda?
6. Har föräldrar fått möjlighet att uttrycka sin mening där de är särskilt berörda?
Underteckad hemställer om att Eda Församlings Kyrkofullmäktige beslutar;
att Eda Församling arbetar med Barnkonsekvensanalyser i all verksamhet och
beslut
att utbilda samtliga förtroendevalda samt berörda anställda i Barnkonventionen
att motionens innehåll tas med i diskussionerna om pastoratsammanslagning
Åmotfors 2012-05-24
Bo Sundbäck (s)
söndag 6 maj 2012
Partiledardebatt i Agenda...
Om en timma cirka ska jag se på partiledardebatt i Agenda.
Det är bra att samtliga partier som är representerade i riksdagen deltar. Förra gången det begav sig, i början på oktober förra året, ställde inte Håkan Juholt (s) och Lars Ohly (v) upp med motiveringen att de inte ville stå på samma sida som Jimmie Åkesson (SD), länk här.
Jag tillhör de som anser att det var barnsligt och dumt att inte ställa upp. Det måste kännas knepigt för sympatisörer och partimedlemmar på s k "gräsrotsnivå" att inte få se och höra sina företrädare. Ur demokratisk synpunkt helt förkastligt.
Åtgärden, att utebli, gynnade bara de andra partierna i första hand Mp och SD som fick ett större utrymme i debatten.
Närvaro måste trots allt anses vara mera värt än frånvaro.
Denna gången ska det bli spännande att se på programmet. I höstas var det inte så...
Några medialänkar...;
Partiledardebatten årets politiska klimax
Så placeras partiledarna i studion
Påtryckningar inför partiledardebatterna vanligt
Det är bra att samtliga partier som är representerade i riksdagen deltar. Förra gången det begav sig, i början på oktober förra året, ställde inte Håkan Juholt (s) och Lars Ohly (v) upp med motiveringen att de inte ville stå på samma sida som Jimmie Åkesson (SD), länk här.
Jag tillhör de som anser att det var barnsligt och dumt att inte ställa upp. Det måste kännas knepigt för sympatisörer och partimedlemmar på s k "gräsrotsnivå" att inte få se och höra sina företrädare. Ur demokratisk synpunkt helt förkastligt.
Åtgärden, att utebli, gynnade bara de andra partierna i första hand Mp och SD som fick ett större utrymme i debatten.
Närvaro måste trots allt anses vara mera värt än frånvaro.
Denna gången ska det bli spännande att se på programmet. I höstas var det inte så...
Några medialänkar...;
Partiledardebatten årets politiska klimax
Så placeras partiledarna i studion
Påtryckningar inför partiledardebatterna vanligt
måndag 30 april 2012
Valborgsmässoafton - lite historia...
Vårens dag
Förr i världen räknade man att vintern slutade och våren började just på valborgsmässoafton. Dagen efter 1:a maj skulle man släppa ut djuren på bete. Så nu gällde det attskrämma bort allt farligt som häxor, spöken, troll ochrovdjur. Därför tände man stora eldar på valborgsmässoafton. Man passade också på att dansa runt elden och ha roligt. När vi idag firar valborgsmässoafton är det vårens ankomst vi hälsar med eldar, sång, tal och dans. Många har nu "vår städat" i sina trädgårdar och gjort det fint i rabatten, detöverflödiga eldas nu upp. Det råder en speciell stämningrunt elden den här kvällen.
Traditionen Valborg grundar sig ursprungligen på en historia om en kvinna som hette Valborg och levde på 700-talet. Hon var nunna och förklarades som helgon den 1 maj år 799.
Majbrasa
I södra Sverige var det förr tradition bland ungdomar att gå från gård till gård och sjunga majvisor och sätta gröna kvistar i taket på stugorna. Och som tack för uppträdandet skulle de få matvaror till en fest. I dag brukar det vara de städer med universitet som har de största valborgsfirandena, och studenterna i Uppsala och Lund har länge firat våren med sillfrukost, körsång, champagnegalopp och mösspåtagning.
Förr i världen räknade man att vintern slutade och våren började just på valborgsmässoafton. Dagen efter 1:a maj skulle man släppa ut djuren på bete. Så nu gällde det attskrämma bort allt farligt som häxor, spöken, troll ochrovdjur. Därför tände man stora eldar på valborgsmässoafton. Man passade också på att dansa runt elden och ha roligt. När vi idag firar valborgsmässoafton är det vårens ankomst vi hälsar med eldar, sång, tal och dans. Många har nu "vår städat" i sina trädgårdar och gjort det fint i rabatten, detöverflödiga eldas nu upp. Det råder en speciell stämningrunt elden den här kvällen.
Efter hennes helgonförklaring blev hennes namn kopplat till vikingarnas festligheter kring deras välkomnande av våren. Valborg firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien och Tyskland.
Valborg blev förklarad som helgon den 1 maj (därav förr kallad Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens på nämnda dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man, att på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) häxorna red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bland annat genom den fantastiska scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder.
Många av traditionerna på Valborg, som att tända eldar till exempel, kommer från Tyskland där man brukade tända eldar för att skrämma bort häxorna den kvällen. Att tända eldar i Sverige började man med under medeltiden i östra Sverige, medan andra delar av landet brukade vänta till mitten av maj med eldarna.
Eldarna var till för att skrämma bort vargar och övernaturliga varelser innan man skulle släppa ut djuren på bete för sommaren, den första maj. Och omkring eldarna brukade man skjuta, slå på trummor, skramla med grytlock och skrika, allt för att skrämmas. I dag skräms vi med smällare och fyrverkerier istället och hälsar våren välkommen med sång.
Eldarna var till för att skrämma bort vargar och övernaturliga varelser innan man skulle släppa ut djuren på bete för sommaren, den första maj. Och omkring eldarna brukade man skjuta, slå på trummor, skramla med grytlock och skrika, allt för att skrämmas. I dag skräms vi med smällare och fyrverkerier istället och hälsar våren välkommen med sång.
Studenternas högtid
I södra Sverige var det förr tradition bland ungdomar att gå från gård till gård och sjunga majvisor och sätta gröna kvistar i taket på stugorna. Och som tack för uppträdandet skulle de få matvaror till en fest. I dag brukar det vara de städer med universitet som har de största valborgsfirandena, och studenterna i Uppsala och Lund har länge firat våren med sillfrukost, körsång, champagnegalopp och mösspåtagning.
onsdag 25 april 2012
Kalla fakta granskar tragiskt självmord. Behövde det bli så här...?
Har nyss sett på Kalla Faktas program om detta tragiska dödsfall...;
Bär socialtjänsten ansvaret för Marcus död? Kalla fakta granskar.
"Efter ett ödesdigert telefonsamtal från socialtjänsten tog Marcus Björck, 25, livet av sig. Beskedet var att hans utlovade umgänge med sin dotter ställts in. När hans far Stellan sökte upp socialtjänsten var han ursinnig över de misstag som begåtts. Då polisanmäldes han"Är djupt tagen av berättelsen. Måste det verkligen behöva gå så här?
Hjälper, eller stjälper socialtjänsten, i detta fallet?
Mitt i alltihopa har ett barn trots allt mist sin pappa.
Svikna löften att inte få träffa sitt barn...
Socialstyrelsen granskar frågan.
Av det som framgår ur programmet behöver inte socialtjänsten enbart ägna sig åt paragrafrytteri.
Det finns självfallet utrymme för mänsklig fingertoppskänsla.
När ska människors känslor lyssnas till - samt respekteras.
Polisanmälan ledde till åtal som ogillades av Tingsrätten ( c:a 12 minuter in i programmet)
Det är alldeles uppenbart att förmågan till empatisk kommunikation har lyst med sin frånvaro.
Problemlösningsförmågan har INTE följt den mänskliga regeln...;
"Tänk inte i termer av rätt eller fel => Tänk lösningar istället"
Här tänkte i berörd kommun, av Socialstyrelsens bedömning att döma, inte alls i dessa termer.
Resultatet...? En tragedi har fått äga rum...
Länk till programmet här...;
Kalla fakta granskar tragiskt självmord
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
