lördag 22 september 2012

Dagens roliga historier


Några Norgehistorier...


Norrmannen Ole gick med en tung skottkärra uppför en brant backe 

och han svor väldeliga under tiden. 
Då gick en tant förbi hon sa förmanande:
- Om du svär kommer du aldrig till himlen.
Ole:
- Jag ska inte till himlen jag ska bara uppför backen.

-----------------------------------------

Vegard till Runar:
- Min bil fick punktering igår. Jag körde över en flaska.
- Såg du den inte?
- Nej, den galningen hade den i innerfickan.

------------------------------------------


Det var en gång en svensk, en rysk och en norrman som skulle byta hjärnor.
Ryssen sa:
- Jag vill ha en norsk hjärna!
Då sa svensken:
- Varför det?
Ryssen:
- För att den är helt oanvänd!!

---------------------------------------

Efter inbrottet på det norska OS-kansliet, uttalade sig polisen i pressen:
- Det kan inte vara en svensk, som gjort inbrottet, för de tar aldrig några medaljer!!!



onsdag 5 september 2012

Dagens roliga historier; Nôgre Elishistorier...



Några Elishistorier:

Elis, ett Arvikaoriginal, hade halkat på den isiga,
starkt lutande gatan. Ett par pojkar gick fram,
och frågade:
"Ska vi hjälpa far- bror upp?"
Svar:"Lätt mä väre pôjker, ja ska snart ikôll igen!"

Vänta på tåg:
Samme Elis kom försent till tåget.
Stående på perongen, såg han hur den
blinkande lampan på sista vagnen försvann
bakom kurvan vid Kattviken. De närmast stående
hörde Elis mumla:
"Dä va like sô bra dä, för te vänte på tåg,
dä ä dä vaschte ja gör dä."

Hem efter dansen:
Det var på den tiden, när T-Forden var den
vanligaste bilen. Ortens barnmorska, var en
av de få, som hade en sådan. Hon var ung och
dansant. Pojkarna blev bjudna på skjuts,
när det var dans i trakterna omkring.
En gång, på väg hem, bar det sig inte bättre,
än hon körde av vägen. Bilen brakade iväg
genom buskar och småskog, för att slutligen
stanna mot en grov tall.
En av pojkarna hov upp sin röst:
"Nu moschka får du allt lägge in en lägre
väkkschel, för nu ä dä grövre skog!"

fredag 24 augusti 2012

Dagens roliga historia...

Det var en gång en dansk, en norsk och Bellman som skulle tävla om vem som kunde vara längsta tiden inne i en svinstia.
Först gick dansken in, men efter en minut kom han ut och stönade:
"Grisen fes!!"
Då gick norsken in efter två minuter kom han ut, grön i ansiktetoch stönade:
"Grisen fes!!"
Då var det Bellmans tur att gå in i svinstian. Efter tio minuter kom grisen ut och stönade:
"Bellman fes!!"



torsdag 23 augusti 2012

Sommaren lider mot slutet. Stora vemodet...

En avslagen sensommardag i augusti. Utomhustemperaturen orkade upp till sådär 15 grader C.
Även löven på träden börjar gulna.
Just nu är det 4 månader kvar till "dan före doppardan" (julafton).
Det känns alltid vemodigt när den efterlängtande sommaren håller på att ta slut.
Fick mig att tänka på följande sång...;


Här en annan...;

Och här är texten...;

En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken. 
Ett träningspass på Ullevi i dis. Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark. 
Landsorts fyr där snöstormen drar in. 
Tät snö som gloppar i Mariabergets backar. 
Hett och svett på Statt i Härnösand. 
En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran flämtande ljus i Visby hamn 

Det är då som det stora vemodet rullar in 
Och från havet blåser en isande, gråkall vind. 

I Malmö rispas dimman av färjornas sirener 
Och på andra sidan sundet börjar världen. 
En ensam Volvo sliter i motvinden på Tjörnbron 
Bion i Pajala ger "Den sista färden" 
Lapplandspilen råmar som ett vilddjur genom natten 
Gårdarna släcker sina ljus
Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster 
Stockholm city svajar i sitt rus 

Det är då som det stora vemodet rullar in 
Och från havet blåser en isande, gråkall vind. 

Tradarfik i Docksta i motorvägens skugga 
En överdos på Skärholmens station 
Insnöade vägar nånstans på Österlen 
Och fyllan växer till på Mommas krog 
Frusen törst i kön till stadspuben i Luleå 
Frusna drömmar uti monarkin 
Kärleken får leva mellan nattskiftet och drömmen 
Kärleken går på billigt vin 

Det är då som det stora vemodet rullar in 
Och från havet blåser en isande, gråkall vind.

 (Ted Ström)

Dagens roliga historia...



En apa kom in på en bar och den beställde en öl.

Kyparen serverade ölen och apan betalade med en hundralapp.

Då tänkte kyparen att han skulle skoja med apan och lämnade bara tillbaka en femma.

Men apan reagerade inte utan stoppade femman i ett skrymlse i pälsen och smuttade vidare på sin öl.

Kyparen skruvade på sig och sa:
"Det är inte ofta vi har apor här.
"Nähe, det är ju inte så konstigt när ni tar 95 spänn för en öl!