Julia

Julia
Julia badat i Bysjön. Pappa saknar dig.

måndag 2 maj 2011

Telefonkö till Landstinget i Värmland...

Har försökt komma fram på telefon till Kirurgmottagningen i Arvika i fredags 29 april, och idag 2 maj. Det verkar helt omöjligt. Mitt enkla ärende är att jag vill försöka omboka en tid 5 maj.


Efter tre alternativ att välja på i telesvaret, inget som passar in på mig, säger rösten; "eller vänta kvar kopplas du vidare". Efter en stund säger rösten igen; "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare".
Jag gör så ett antal gånger inom stipulerad mottagningstid 8:30 - 9:30. Samma visa igen. Man får inte ens plats i telefonkön. Försökte med några genvägar via växeln - samma visa igen. Försöker med ett annat nummer, kommer då till akuten där en trevlig stämma svarar att det brukar vara svårt att komma fram på kirurgen. Du får prova i morgon. Visst, i fredags var det också; "prova till måndag".


Fann en Mailfunktion för avbokning av tid. Då mitt ärende inte handlar om avbokning utan en fråga om möjighet att få en tidigare tid 5 maj - så skrev jag där. Obs! Handlar inte om avbokning - utan om tidigareläggande av tid samma dag. Förtydligade detta, samt uppgav mina telefonnummer. Vi får se vad som händer...


Är det så svårt att få denna form av "icke tillgänglighet" att fungera bättre...? När man ringer till vårdcentralen i Eda t ex så får man möjlighet att tala in sitt telefonnummer och att senare bli uppringd. Detta har oftast fungerat klockrent.


Vore intressant att få höra Landstingsledningen i Värmlands svar på detta. Förstår Ni den frustration man känner...? Att inte komma fram. Upplysningsvis är den tidvis utskällda Försäkringskassan bättre på detta telefonområdet, vad gäller service/tillgänglighet.
För Ni kan väl inte vara nöjda med det som jag beskriver, eller...? Vad säger följande personer med ordförandeposter i Landstingsstyrelsen...;
Ordförande: Fredrik Larsson (M)
1:e vice ordförande: Jane Larsson (C)
2:e vice ordförande: Ulric Andersson (S)



Eller hela Landstingsstyrelsen...?




 Ordinarie Ledamöter

NamnPartiUppdragOrt
Larsson, Fredrik

M


Ordf
Säffle
Nilsson, Göran

M


Led
Karlstad
Zettergren, Annétthe

M


Led
Sysslebäck
Larsson, Jane

C


1:e vice ordf
Kristinehamn
Ohlsson, Thomas

C


Led
Skattkärr
Ohlsson, Gert

FP


Led
Karlstad
Jansson, Erik

SIV


Led
Säffle
Hallström, Eva

MP


Led
Sunne
Kihlström, Elisabeth

KD


Led
Karlstad
Andersson, Ulric

S


2:e vice ordf
Munkfors
Wahrolin, Christina

S


Led
Karlstad
Gruvberger, Per

S


Led
Filipstad
Wåhlund, Aina

S


Led
Gunnarskog
Sandström, Mats

S


Led
Kil
Gundahl, Monica

S


Led
Karlstad
Magnusson, Hans

S


Led
Deje
Nilsson, Anders

V


Led
Nykroppa




Ser fram emot ett svar/synpunkt från någon...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har behövt kontakta ortopedmottagningen vid Arvika Sjukhus vid ett otal gånger (minst 30). Kirurg- Urolog- och Ortoped-mottagningen har samma telefonnummer och telefontid. Har vid olika tillfällen upplevt samma svårigheter som du. Kan ge tipset att ringa andra dagar än måndag o fredag, samt att starta "telefonterrorn" direkt kl 08.30. Har även fått besked av telefonrösten att lämna mitt telefonnummer så att dom kan ringa upp. Detta har dom också gjort. Tro mig. Det fungerar faktiskt.

Bo Sundbäck sa...

@Anonym;
Tack för svaret!
Har för min del inte blivit erbjuden att bli uppringd.
Det som har retat mig mest är att Landstingsråden har så svårt att besvara ett "enkelt" mail. I morse fick jag ändock svar av Christina Warholin via min mail... (efter 2 veckor). Vi får se om någon annan hör av sig.
Det är ju inte så att Landstingsråden har för mycket att göra - de är hela nio (9) stycken, varav sex (6) tillhör majoriteten bestående av sex partier..

Jennie Liling Ståhl, Sjukhuschef sa...

Tack för din information angående den bristande telefontillgängligheten till kirurgmottagningen på Sjukhuset i Arvika. Din information väckte en hel del förvåning då telefonerna varit välbemannade vid de tillfällen du försökt ringa. Dessutom finns möjligheten att lämna meddelande alla tider under dagen för att bli uppringd vid ett senare tillfälle. Ett tekniskt fel hos leverantören är orsaken till problemen har det visat sig, flera verksamheter har varit drabbade av detta. För verksamheten är det svårt att upptäcka felet men kirurgmottagningens personal har infört en ny rutin där de själva ringer från extern telefon för att kontrollera att allt fungerar. Denna rutin ska införas på samtliga verksamheter på sjukhuset som använder sig av telefonsystemet VCC.

Så tack vare ditt meddelande har vi uppdagat ett allvarligt fel som vi nu hoppas är åtgärdat. Tack för hjälpen!

MVH

Jennie Ståhl
Sjukhuschef

Jennie Liling Ståhl sa...

Tack för din information angående den bristande telefontillgängligheten till kirurgmottagningen på Sjukhuset i Arvika. Din information väckte en hel del förvåning då telefonerna varit välbemannade vid de tillfällen du försökt ringa. Dessutom finns möjligheten att lämna meddelande alla tider under dagen för att bli uppringd vid ett senare tillfälle. Ett tekniskt fel hos leverantören är orsaken till problemen har det visat sig, flera verksamheter har varit drabbade av detta. För verksamheten är det svårt att upptäcka felet men kirurgmottagningens personal har infört en ny rutin där de själva ringer från extern telefon för att kontrollera att allt fungerar. Denna rutin ska införas på samtliga verksamheter på sjukhuset som använder sig av telefonsystemet VCC.

Så tack vare ditt meddelande har vi uppdagat ett allvarligt fel som vi nu hoppas är åtgärdat. Tack för hjälpen!

MVH

Jennie Ståhl
Sjukhuschef

Bo Sundbäck sa...

Tack för svaret Jennie!
Nu vid mitt senaste tefonsamtal i måndags (23/5) fungerade det efter ett tag. Först "för närvarande fullt i telefonkön - försök senare" Vid tredje försöket fungerade det, som du också beskriver, med att jag tämligen snart blev uppringd.
Av detta har vi nu lärat oss att kommunikation, i alla led, är viktiga för eventuella förbättringar.
Än en gång tack Jennie!

Malin Lennartsdotter sa...

Vill än en gång påpeka att detta verkligen är prioriterat inom landstinget i alla led och vi vill inget annat än att det ska fungera! Men som sagt var - hör gärna av dig om det mot förmodan inte skulle göra det. 0m det sedan är tekniken som ställer till det för oss, så får vi överväga att byta ut den.

Bo Sundbäck sa...

Tack Malin!

Politikens uppgift, är att ställa krav, detta SKALL fungera. Har man beslutat så - så håller det in med att skylla på "någon annan".
Läs gärna följande blogginlägg....;
http://vittensten.blogspot.com/2011/01/nanannanismen.html

Gunnar Deckare sa...

Hej

Låter ju bra att dom tack vare dig upptäckte ett tekniskt fel.Kanske fungerar det bättre nu då framöver.

trevlig helg!