måndag 20 februari 2012

Samtal om viss sjukvård Cypern-Sverige...

I lördagskväll samtalade jag med min vän Lennart från Torsby. Han och hans sambo Irina har planer på att bosätta sig på Cypern nu när Irina är klar med sin lärarexamen i språk, samt en mastersexamen i Engelska.
De har nu varit där i knappt två månader för att s a s pröva på., från 20 december 2011 till 16 februari 2012.

Jag ringde och sökte dom via telefon i fredags 17 februari. Då nämnde Irina att Lennart var på sjukhuset i Torsby för undersökning av eventuell förekomst av gallsten

Nåväl, lördagens samtal kom mycket att kretsa kring just detta. Det blev ett spännande och intressant samtal.
Han hade besökt läkare nere på Cypern. Han förklarade sina krämpor på engelska så gott det gick och visade samtidigt fram sin legitimation med det s k EU-kortet för sjukvård. Då började den cypriotiske läkaren att prata svenska när han såg att Lennart var från Sverige!
Samtal uppstod då och läkaren berättade att han hade bott och jobbat i Sverige i c:a tretton (13) år. Han hade även jobbat på sjukhuset i Karlstad några år.
Visst, är det spännande hur liten våran stora värld är ibland!

Vidare, han hade fått recept samt några flera diagnostiska iakttagelser skrivna på grekiska. Vid besöket på sjukhuset i Torsby efter hemkomsten visade det sig att där jobbade det en läkare från Grekland - varför den översättningen löste sig utan problem!

Lennart berättade vidare att all medicin han fått nere på Cypern samt sjukvårdsbesöken var gratis - beroende på¨EU-kortet om sjukvård i annat land. Lite kuriosa kan tyckas att i Sverige får han betala beslutad avgift - i detta fallet på 250 kronor vid besök på akuten.

Dom tänker åka nere till Cypern den 2 mars igen - oberoende om det behövs operation eller inte - det går att göra på Cypern också.

Samtalet var lärorikt faktiskt. Som mitt eget talessätt råder...;

"Att leva är att lära - att lära är att leva"

söndag 5 februari 2012

Obs! Politisk satir med tänkvärt innehåll...

Fann följande text på Facebook. Tyckte det var så talande, politisk satir, i sig så jag valde att göra ett blogginlägg om det. Sedan är det ju aldrig rätt att ställa grupp mot grupp emot varandra. Men låt mig ändå slå fast - visst behövs det mera händer och fötter inom äldrevården. Att t ex kunna komma utomhus med hjälp är inte för mycket begärt.
Här nedan är texten...;

------------------------------------------------------------------------------------------

Kanske ligger lösningen på problemen inom såväl åldrings- som kriminalvården närmare än vi tänker oss. Låt brottslingar och pensionärer.

BYTA PLATS!!

Om vi sätter de äldsta pensionärerna i fängelse så får de tillsyn och omvårdnad dygnet runt.
* De blir rastade utomhus, får utflykter, utlandsresor, terapi, och betalda jobb.
* De serveras näringsrika och näringsriktiga måltider, ofta trerätters val med dessert och kaffe på maten
* Måltider som kostar 20 gånger mer än den mat som exempelvis våra barn i skolan får.
* De får TV på rummet med mängder av kanaler att välja emellan.
* Om de önskar så finns det samlagsrum. Allt detta är gratis. Ingen kostnad dras från deras pension.
* Och är de missnöjda så visar erfarenheten att det lönar sig att klaga.

Låt brottslingarna överta långvårdsplatserna
* Där får de bo två eller fyra personer i varje rum.
* Senast klockan 16 dras rullgardinen ner för natten, oavsett årstid.
* De får nästan ingen tillsyn eftersom ingen har tid
* Inga samlagsrum och ingen efterrätt.
* Vill de ha kaffe får de betala med egna medel.
* Hyran dras från deras dagpenning.
* Får de liggsår med maskar i såren så får de veta att det i varje fall inte är vanvård.
* Vem vill fortsättningsvis begå brott med risk för en sådan behandling?

torsdag 26 januari 2012

(S)tanna upp ett tag. Fundera...


Denna bildens budskap. tycker jag att (s) partistyrelsen bör ta åt sig. Att som katten här kika ut över verkligheten ur ett helikopterperspektiv - analysera - fundera - finna lösningar. Vill med detta säga att man bör inte stressa fram valet av tf partiordförande.



Tänker återkomma i frågan längre fram.

söndag 8 januari 2012

Stockholmsresa - På tvärs genom Sverige.

Hemkommen från Stockholm med bil för c:a 3-4 timmar sedan. Men låt oss starta från början.
På Juldagen 25 december åkte jag österut till Stockholm för att hämta Julia. Jag bor 20 km från gränsen till Norge - så det är en resa tvärs genom Sverige - 40 mil enkelresa.
Som jag skrev i min julkalender Lucka 23 och Lucka 24 så var min avsikt att köra fram och tillbaka över dagen. Detta visade sig vara ganska så slitsamt - det blev drygt 80 mil med lite felkörning ut från Stockholmstrakten.


Åkte tillbaka till Stockholm med Julia igår 7 januari. Nu valde jag ett annat upplägg. Jag övernattade i Nacka hos min moster Siw och hennes man Wiking. De bor på 8:e våningen på ett tämligen högt placerat hus. Utsikten över den upplysta staden, med massor med ljus tända, är vackert att skåda i vintermörkret.
Siw och Wiking hade lagat en utsökt middag som vi avnjöt på lördagskvällen.
Somnade och som en stock - 10 timmar vilket är betydligt mer än jag brukar sova. Det var ett klokt alternativ att inte köra nonstop.


Vid 11-tiden nu på söndagen 8 januari styrde jag kosan tillbaka till Värmeland Du Sköna. Stannade till vid Välsviken i Karlstad för ett snabbt besök på det nybyggda Jula-varuhuset. Inköp av en stycke byggfläkt (vinterrea).
När jag kom till Åmotfors och Vittensten hade det kommit några centimter snö. Det såg riktigt vinterlikt ut. Tog ett kort med mobilen prick kl 16.00 - precis när mörkret ska lägra sig. Resultatet ser du här...           




Missade direktsändningen av Tour de Ski idag. Men har sett klipp på SVT play. Jag säger bara....  Fantastiskt kört Marcus Hellner! Ett Jättestort Grattis!!

lördag 31 december 2011

Gott Nytt År! С Новым Годом! Happy New Year!

Gott Nytt År 2012 önskas Er alla läsare. Med förhoppningar om att 2012 blir ett ännu bättre år än 2011.
Här i Vittensten är det denna vinterns kallaste dag, med minus 9.6 grader C. Är ju ingenting egentligen med förra vintern då det var betydligt kallare.
Än en gång;  Gott Nytt År!


С Новым Годом 2012 Желаем всем вам читателей. С надеждой, что 2012 год будет еще лучше, чем год 2011th.
Здесь, в Белый Камень (Vittensten), это самые холодные дни этой зимы, с минус 9,6 ° С. Не является ли что-нибудь действительно спрошлой зимой, когда он был гораздо холоднее.
Еще раз, с Новым Годом!


Happy New Year 2012 wish all of you readers. With the hope that2012 will be an even better year than the 2011th.
Here in White Stone (Vittensten), it is this winter's coldest days, with minus 9.6degrees C. Is not anything really with last winter when it was much colder.
Once again, Happy New Year!






Happy New Year 2012 around the world.

Abba; Happy New Year.