torsdag 15 december 2011

Julkalender 2011: Lucka 15

15 december - nio (9) dagar till Julafton. Idag var det julbord på jobbet kl 13.00. Jag höll på att missa det - trodde det var i morgon (fredag)! :-)


(Obs! Bilden är lånad - inte från dagens julbord...)

Det var också utdelning av julklappar. Hur som helst - jag var så inne i det jag höll på med så den glömde jag på kontoret!
Men den ligger säkerligen kvar...

I kväll blev det en tur in till simhallen i Arvika. Det blev inga världsproblem lösta i bastun - men däremot ett filosoferande över vardagslivets glädjeämnen och vedermödor. Nog så viktigt prat det också - vi pratade bl a mansfrågor och språkbruk. Varför finns det inga mansfällor i det politiska språket när det finns åtskilliga kvinnofällor...?
T ex i  de dödsolyckor som dessvärre förekommer på svenska arbetsplatser så drabbar de männen i mycket stor omfattning. I cirka 90-95% är det män som förolyckas på arbetet. Varför kallar vi inte det ett mansproblem/mansfälla...? Vore det omvänt är jag tämligen säker på att då skulle det ganska omgående kallas kvinnoproblem, kvinnofälla. Om detta var vi ense.
Kan det vara så enkelt att i den manliga normen ligger det att man inte ska beklaga sig...?

Detta tål att fundera över  -  men nu är det sovdags  -  dä ä ju en dag i môra å...

Vi höres i môra...// Bo
 P.S. Nu när jag försöker ladda upp inlägget krånglar 
         nätanslutningen...*gggrrrrr*....!
        Vi får se när det funkar igen - om inte nu i kväll så i morgon bitti 
        förhoppningsvis...





¨

Inga kommentarer: