tisdag 5 april 2011

Medicinskt färdigbehandlad...?

Min far fyllde 91 år i torsdags. En aktningsvärd ålder. Han har lidit av hjärtbekymmer sedan lite drygt två år tillbaka. Den 27 januari fick han ta ambulans in till sjukhuset i Arvika. Då hade han ramlat ett antal gånger sedan 22 januari - jag var tvungen hjälpa honom upp - men jag fick inte ringa efter ambulans. Det fortsatte - han ramlade ur sängen ett antal gånger följande nätter fram till 27 januari - och tog sig inte upp utan min hjälp. Den gamla generationen är ju lite "stönig".  Trots allt har det nog varit bra att jag tillbringat vintern hemma hos far.
Nåväl, den 27 januari fick jag hjälp via hemvårdspersonal som i sin tur kontaktade sjuksköterskan. Far var då helt ur slag och mycket glansig blick. Hon kom hit till Vittensten någon timme senare med en läkare. Det blev ambulans in till  Arvika då. Jag ringde själv efter ambulansen.
Far hade alldeles för mycket vatten i kroppen, lunginflammation och begynnande urinvägsinfektion. Jag och farbor Olle var och hälsade på 29 januari. Far hade bl a haft minnesförluster. Den 2 februari var jag där på besök igen, som jag har beskrivit i denna länk Persnliga tankar i livets tidvatten. Skrev bl a följande;


"Far kände sig inte allt för "pigg". Samtalade med sjuksköterskan- far tyckte f ö personalen var toppen - och fick till svar att far ansågs "medicinskt färdigbehandlad".
Jag skulle få prata med ansvarig läkare - men tiden tillät inte det utan Dan och jag måste åka vidare västerut.

När jag senare kom hit till Vittensten tog jag kontakt med sjukhuset. Far fick vara kvar i varje fall ett dygn till"


Den 3 februari skulle far skrivas ut. Han var långt ifrån pigg - men som den gamle agitator han varit lyckades han skälla ut doktorn (enligt egen utsago) och fick vara kvar ett dygn till.

Far kom hem via sjuktransport 4 februari. Skrev lite om det i denna länk

I efterhand visade det sig när farbror Olle kollade upp med övriga resenärer i sjuktransporten, bl a var fars yngrre broder Bror med i samma transport. Far kom inte ihåg att han var med och att de hade samtalat med varandra!

Med facit i hand borde far fått stanna ytterligare något dygn på medicin avdelningen i Arvika.
Vad innebär det egentligen att kallas "medicinskt färdigbehandlad"...?  Vore intressant om någon med kopplingar till Landstinget i Värmland kunde hjälpa till att besvara den frågan...

3 kommentarer:

Mikael Ensson sa...

Medicinskt färdigbehandlad är man när det har konstaterats vad som är fel, rätt medicinering och dosering är inställd. Då kan inte läkarkåren göra något mera. Administrera läkemedel behöver man inte en sjukhus säng till. Man är medicinsk färdigbehandlad.

Bo Sundbäck sa...

Samt vården bör ju bedrivas i nära samförstånd med patienten. Samt det kommunala teamet blir involverat, vårdplanering...

Mikael Ensson sa...

Ja, det vore ju en dröm. Och detta sker i alla flesta fall. Men vården har tyvärr flyttats från humanism inom landstingen och till att bara göra minst möjliga, det allra viktigaste. Jag vet om många konstigheter som skett, tänka sig en biståndsbedömare som går emot tre överläkare. Hmm, bara det är ganska fascinerande....