söndag 24 april 2011

När Bysjön blev isfri...

Den 21 april började isen släppa greppet på Bysjön - 22 april var det klart - all is borta i alla vikar. Sedan jag skrev följande blogginlägg När Bysjön frös till is den 26 november 2010 - har sjön varit isbelagd i 4 månader och 26 dagar. Det är alltid en speciell känsla när isen försvinner - är som startskottet till den ljuva sommartid som är i annalkande.
Nu är utsikten genom Köksfönstret bedårande vackert - små lätta krusningar på vattnet - solens strålar värmer.
Bara att värmen håller i sig någorlunda - då är det snart dags att få ut några bryggdelar - så kanske det går att ta premiärdoppet någon gång i maj. 

Jag minns när Therese var liten - då bestämde hon att hon skulle bada på 1 Maj - och det gjorde hon. Men kallt var det. Men hennes envishet segrade över det kyliga vattnet.

Dan Forsberg har även sin båt liggande här nere - snart kommer han nog och vill sjösätta.
Tror att människor i alla tider har sökt sig till vatten. Tidigare var det ju även transportleder. Min far var faktiskt med och flottade timmer här på 1940-talet - ett s k "extraknäck" då den långa Metallstrejken ägde rum. Denna flottning är nu sedan länge bara ett minne blott. 

Men en tradition brukar jag försöka hålla vid liv - nämligen tvätta mattor ute på bryggan med grönsåpa. Är också en speciell känsla - samt att det doftar så gott.


Nu ska jag försöka att linka ut och plocka lite i fars stora trädgård här i Vittensten. Det finns hur mycket som helst att göra där. Du som inte bor för långt bort är välkommen hit...:-)











Inga kommentarer: