tisdag 4 januari 2011

Ibland blir det till synes enkla besvärligt...

Min mor flyttade in på eget boende med demensinriktning på Klockargården 25 oktober 2010 - efter att dessförinnan varit på sjukhus från 20 januari till 26 februari - samt på korttidsvården i Åmotfors fram till 25 oktober.
Hon har fått två räkningar på sjukvårdande behandling - trots att hon har frikort. Bestämde mig för att reda ut detta igår. Ringde fakureringsansvariga på Landstinget i Värmland (LIV) (Arvika) i går. Ingen där - på utbildning. Sånt händer ju förstås. Ringde idag på förmiddagen åtskilliga samtal innan jag kom fram. När jag väl kom fram och jag talade om mitt ärende ville de ha reda på mors frikortsnummer. Det har vi inte här hemma. Ringde till Klockargården och pratade med Therese som skulle ta reda på det. Hon ringde upp mig efter någon minut och jag noterade numret.
Ringde LIV igen - upptaget ett antal gånger. Kom fram till slut och talade om det efterfrågade numret. Då ville de ha reda på giltighetstid. Jag visste inte det - ringde Therese på Klockargården igen som tog reda på det omedelbart. Ringde ånyo LIV - kom fram på telefon - och talade om giltighetstiden.
Höll på i två dagar (nästan) att reda ut detta.
En fundering; Kan man inte se detta på datasystemen..?
Tack till Therese på Klockargården för din servicevänlighet. Tack! Du är  en pärla.


Men varför skall det till synes enkla vara så besvärligt...?

1 kommentar:

Mikael Ensson sa...

Nu vet jag inte exakt vilken avdelning din mor var på, men det spelar ingen roll.... En knivig sak, som LIV har är att det är olika journalsystem på olika avdelningar. Detta i sig, tycker jag, är ganska förvånande. Men problemet borde ju kunna vara av enkel sak att lösa i en datavärld som denna.