söndag 14 november 2010

Kulturpris...

När jag i fredags öppnade Arvika Nyheter blev jag glatt överraskad! Under oktober månad hade jag skickat in för slag till Eda Kommuns Fritids- och kulturnämnd på Herberth Sundbäck för sitt författarskap. Det roliga var att jag i tidningen kände igen min förslagsmotivering. Det var ett ganska stort uppslag i Arvika nyheter med stora bilder och beskrivning av hans böcker. Ringde upp Herbert i Öjenäs och grattade! Riktigt kul!
Här nedan ligger förslaget i sin helhet:

Förslag till Eda Kommuns Kulturpris 2010.

Jag föreslår härmed att Herberth Sundbäck tilldelas rubricerade Kulturpris med följande motivering:
Herberth har sedan ett antal år tillbaka skrivit sex böcker som i stora delar skildrar bygden och dess förändring beträffande visst näringsliv, bygdeskolor, bönhus och butiksväsende i äldre dar. Herberth har vidare varit anlitad som föredragshållare med anledning av sin litterära gärning.

Böckerna är:

”Fem kilometer byväg”              (2003)
”E litta stônn på jola”                 (2004)
”Smålandsfanten”                       (2007)
”Sågverk i västra Värmland”      (2007)
”Butiker, Byskolor & Bönhus”   (2009)
”De Annorlunda”                        (2010)

Åmotfors
2010-10-16
Bo Sundbäck, förslagsställare
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Jag vill betona att nära släktskap med mig som förslagsställare inte föreligger. Herbert är tremänning med min far Henry Sundbäck. Herbert har inga barn.

Inga kommentarer: