fredag 9 december 2011

Julkalender 2011: Lucka 9

"På Västfronten Intet Nytt" är egentligen namnet på en roman skriven 1929 av Erich Maria Remarque som skildrar första världskriget och dess fasor utifrån en ung tysk soldats synvinkel. Läste den en gång i tiden när jag gick på högstadiet.
Romanen har översatts till mer än 50 språk, ursprungligen tyska, och nått en upplaga på över tjugo miljoner exemplar. Den tillhörde de första böckerna som brändes under nazisternas bokbål 1933. Remarque själv befann sig vid denna tid redan i amerikansk exil.

På västfronten intet nytt - ungefär så känns det nu ikväll när Lucka nummer 9 ska öppnas för omvärlden. Innebär i detta fallet att det känns svårt att skriva om något.
Nåväl, en riktig snö/regnslask dag har det varit. Riktigt söligt.
Idag är det också Anna-dagen - Anna har namnsdag. Hade inte tänkt på det men det var min faster Asta som påminde mig om det idag.
Min farmor hette nämligen Anna. Hon gick ur tiden för ganska precis 22 år sedan - drygt 90 år gammal.


Nu ska jag avsluta denna fredagskväll med TV-tittande.


Vi höres i môra...// Bo

Inga kommentarer: